Jak zacząć ćwiczyć? Wybierz sport odpowiedni dla siebie!

Jak zacząć ćwiczyć? Wybierz sport odpowiedni dla siebie!

Podejmowałaś już różne aktywności fizyczne, ale po kilku dniach czułaś się przemęczona, zniechęcona i brakuje Ci sił do ćwiczeń? Mam dla Ciebie kilka wskazówek, mogą okazać się pomocne przy wyborze sportu odpowiedniego dla Ciebie i sprawią, że aktywność fizyczna stanie się przyjemnością a nie udręką.

 

Wybierz sport odpowiedni dla siebie!

Bieganie jest w modzie? Wszyscy biegają, więc Ty też zaczęłaś? Po kilku dniach znów pojawiła się złość i zmęczenie, bo okazało się, że tak naprawdę wcale Ci się to nie podoba? To wcale nie znaczy, że sport nie jest dla Ciebie! Może po prostu powinnaś wybrać inny rodzaj aktywności fizycznej. Zanim zacznie się uprawiać sport, warto poszukać w internecie informacji na temat tego, czym charakteryzują się poszczególne zajęcia czy aktywności. Porozmawiaj ze znajomymi, którzy ćwiczą, udaj się na siłownię, gdzie uzyskasz informację na ich temat. Na wielu siłowniach pierwsze zajęcia są darmowe, żebyś mogła sprawdzić czy są dla Ciebie odpowiednie, zanim kupisz karnet. Warto skorzystać również z pomocy trenerów personalnych, którzy dopasują zestaw ćwiczeń do Twoich predyspozycji i celów, jakie chcesz osiągnąć np. zrzucenie zbędnych kilogramów, czy uzyskanie kształtnej sylwetki.

Dobra motywacja

Wybrałaś już sport dla siebie? Nawet jeśli będziesz ćwiczyć w sposób, który sprawia Ci radość, na pewno pojawią się momenty zniechęcenia i zwątpienia. Trzeba pamiętać, żeby nie tracić z oczu celu, motywować się do ciała, wizualizować efekty. W internecie jest wiele filmików motywujących, które zachęcają do sportu, pojawia się mnóstwo zdjęć kobiet, które wypracowały u siebie wysportowaną i smukłą sylwetką. Warto sobie powiedzieć „ja też tak mogę!”. Dobrze byłoby zapisać się do grupy fitness, na siłownię lub do grupy biegaczy – razem raźniej a do tego można się wzajemnie motywować!

Dobra organizacja czasu to podstawa

Obiecałaś sobie, że będziesz regularnie biegać, ćwiczyć, chodzić na siłownię? Ciągle pojawiają się nowe przeszkody, masz mnóstwo pracy oraz obowiązków i uważasz nie ma szans na regularność? Zastanów się jak jest naprawdę, czy przypadkiem po kilku ćwiczeniach nie szukasz wymówek, żeby już się nie męczyć. Odpuszczasz raz, później kolejny, jesteś na siebie zła, że nie dążysz do wyznaczonych sobie celów, jesteś zdenerwowana i sfrustrowana. Pamiętaj, że wystarczy nawet 10-15 minut ćwiczeń, żebyś poczuła się lepiej. Naprawdę nie znajdziesz w ciągu dnia kwadransa dla siebie?

Sport łączy ludzi

Jeśli zapisałaś się na zajęcia fitness, jogi czy tańca, zaczęłaś biegać czy trenować łyżwiarstwo figurowe, na pewno pojawią się na Twojej drodze osoby, które mają podobne zainteresowania. Sport jest dobrym sposobem, by nawiązać znajomości, poznać nowe osoby, dowiedzieć się czegoś więcej na temat zdrowia, aktywności fizycznej, sposobu życia. Być może ktoś zainspiruje Cię do tego, żebyś spróbowała nowej techniki sportu lub sprawdziła się w czymś zupełnie dla Ciebie nowym?

Nie musisz od razu przebiec maratonu!

To, że zaczynasz biegać czy pływać, nie znaczy od razu, że musisz to robić codziennie i aż do wyczerpania wszystkich sił. Bywa, że na początku mamy ogromny zapał i w efekcie ćwiczymy do momentu, aż bolą nas wszystkie mięśnie i jesteśmy zupełnie wyczerpani. Oczywiście, że czujemy satysfakcję, przecież ćwiczyliśmy tak długo i byliśmy tacy wytrwali! Tylko, że tak można dzień, dwa, tydzień. W końcu przestaniemy czerpać radość ze sportu i stracimy motywację. Dlatego warto ustalić sobie pewien plan ćwiczeń, dzięki któremu będziemy uprawiać sport regularnie, nie przechylając szali w żadną stronę, nie ćwicząc ani za dużo ani za mało. Możemy zacząć od 15 minut dziennie i stopniowo zwiększać czas – w zależności od wykonywanej aktywności. W razie problemów z samodzielnym rozplanowaniem ćwiczeń, warto udać się po pomoc do trenera personalnego, który ułoży nam plan zajęć, udzieli wskazówek jak poprawnie wykonywać ćwiczenia.

Odpowiednia dieta

Prowadzenie zdrowego i aktywnego trybu życia, wiąże się również ze zdrowym odżywianiem. Ważne, by jeść regularnie i przygotowywać posiłki bogate w witaminy, owoce i warzywa. Nie można także zapominać o piciu wody (min. 1,5 l. wody dziennie). Powstaje coraz więcej stron internetowych na temat zdrowego odżywiania i dietetyki, warto korzystać ze wskazówek ekspertów w tej dziedzinie. Istnieją również firmy, które mają w swojej ofercie dania dietetyczne, np. katering dietetyczny Eatzone. Dzięki odpowiednio dobranej diecie, sporządzonej przez specjalistę, można skuteczniej osiągać cele sportowe i zdrowotne. Korzystając z pomocy dietetyka można też dobrać odpowiednią liczbę kalorii w diecie.

 

  • W moim przypadku najważniejszym było znaleźć odpowiednie miejsce do ćwiczeń. Wiele razy rezygnowałam z ćwiczeń i nie przedłużałam karnetów, ponieważ nie odpowiadała mi atmosfera miejsca. Samo miejsce potrafiło zniechęcić mnie totalnie. Długo szukałam i … znalazłam 🙂

    • Tak, dla mnie też atmosfera jest ważna. W końcu znalazłam siłownię odpowiednią dla siebie a na dodatek niedaleko mojego mieszkania, także bywam tam dość często.. a Ty jaką siłownię znalazłaś? Oczywiście, jeśli możesz zdradzić. 🙂

  • Princess on the board Nina Orz

    ..ale…Nic na siłę:) Akurat nie mam z tym problemu….bo uprawiam sport cały czas i lubię motywować ludzi:) Motywację mam z samego uprawiania sportu oraz z myśli, jak się czuję po treningu:)
    Racja, jak się znajdzie swój sport, to wtedy Cycki do góry i do przodu:)

    • Na siłę się nie da! Dlatego ten wpis jest skierowany do osób, które chciałyby rozpocząć aktywność fizyczną, ale nie mają pomysłu na siebie lub po prostu.. zaczynają ciągle od nowa, bo ich zapał szybko słabnie. 🙂 Masz rację, wystarczy pomyśleć o tym, jak czujemy się po treningu. Trzeba nauczyć się czerpać radość ze sporu, ale to przychodzi stopniowo. 🙂

  • ja uwielbiam basen choc moja wypornosc obecnie nie pozwala mi za dlugo nurkowac haha i silownie :Dznalazlam…gorzej z systematycznoscia szczegolnie zima, bo na ten mroz…brrr

    • Zimą nawet nie chce się nigdzie wychodzić.. ale pomyśl o tym, jak będziesz dobrze się czuła sama ze sobą wiosną, jeśli teraz będziesz regularnie ćwiczyć. 😛 Mnie to motywuje, sport znacznie poprawia samopoczucie a jeszcze jak efekty są widoczne, to już pełnia radości. 😉

  • Właśnie 15 minut dziennie i już człowiek jest w lepszej formie. A prawdą jest, że trzeba koniecznie znaleźć coś co się lubi. Inaczej to katorga, a sport powinien być przyjemnością! Ja np. w tym miesiącu na nowo odkryłam łyżwy i jestem super szczęśliwa jak tylko idę na lodowisko :)))

    • Świetnie to ujęłaś! Sport powinien być przyjemnością, a jak ćwiczy się na siłę i nie lubi się danej aktywności.. to rzeczywiście może stać się katorgą. Ja już dawno nie byłam na łyżwach, a chętnie bym się przeszła na lodowisko! 🙂

      • Jeszcze zdążysz :))) trzymam kciuki, żeby Ci się udało wybrać tej zimy!

        • Chyba się uda.. znów nas zima dopadła! 🙂

  • Próbowałam różnych sportów, ale zawsze znalazły się jakieś wymówki… I w końcu okazało się, że najlepiej mi idzie ćwiczenie w domu na macie przy włączonym filmiku z filmem instruktażowym 🙂

    • Ja kiedyś często ćwiczyłam z Mel B i Chodakowską, jednak ostatnio wolę chodzić na siłownię i ćwiczyć z innymi, daje mi to powera i motywuje. 🙂 A jak już przekroczę próg siłowni, to nie ma zmiłuj, biorę się za ćwiczenia bez wymówek. 😉

      • Ważne żeby coś robić 😉 Gdyby miała ku temu odpowiednie warunki, to pewnie dużo bym na rowerze jeździła.

        • A czemu nie masz? Pewnie mieszkasz w mieście? Ja, odkąd się przeprowadziłam, to nawet nie mam roweru. 😉

  • Byle wytrwać w postanowieniu! Dziękuję i pozdrawiam również. 🙂

  • Możesz zostawić link, skoro jest związany z tematem posta. 🙂 Ja też uwielbiam biegać, przede wszystkim jak jestem na wsi, mam ciszę i spokój.

  • To prawda, na początku coś może się nie udawać, można się szybko męczyć – ale przychodzi taki moment, że bez treningów nie można zacząć dnia. 🙂

  • U mnie to zależy. Lubię sobie czasem „odmienić”. Jednego dnia mam ochotę pobiegać a kolejnego wybieram zajęcia fitness – ważne, żeby po prostu było trochę ruchu i aktywności. 🙂

  • Myślę, że jak ktoś ma problemy z kręgosłupem czy czuje się źle po wykonywaniu niektórych aktywności fizycznej – to pierwszą myślą będą właśnie konsultacje ze specjalistą. Przynajmniej mam taką nadzieję. 🙂 Ja też uwielbiam biegać, ale do jogi na razie nie mogę się przekonać. 🙂

  • Jeżdżę na rowerze cały rok.. 🙂

  • Jeśli zaczniemy to idzie już z górki, niestety coraz trudniej zaszczepić zamiłowanie do ruchu w młodych ludziach.

  • Najlepiej zacząć pod okiem trenera – ćwiczenie w domu, w nieprawidłowych pozycjach itp. może tylko pogłębić kontuzje albo je spowodować. znam z autopsji

  • Maluch w domu

    U mnie najtrudniejsze jest wypijanie 1,5 l wody, o wszystko inne potrafię zadbać.