5 wskazówek odnośnie zdrowego odchudzania

jak schudnąć 

 

Określ swój cel

Na początek ustal sobie cel – realny cel. Dokładnie zaplanuj proces odchudzania i pamiętaj, żeby było zdrowe – nie powinnaś tracić powyżej 1 kg na dzień. Jeśli masz problem z utworzeniem planu, zawsze możesz skorzystać z porad osób, które mają wiedzę w tym temacie. Istnieje wiele blogów, grup wsparcia (np. na facebooku). Można również skorzystać z pomocy profesjonalnego trenera personalnego lub dietetyka. Następnie zastanów się nad miernikiem postępów. Jeśli wybierzesz wagę, waż się rano, najlepiej na czczo, w bieliźnie, po porannej toalecie. Pamiętaj, że jeśli ćwiczysz, budują się mięśnie. Wtedy waga może się nie sprawdzić, jako miernik. Objętość mięśni jest mniejsza w porównaniu do objętości tkanki tłuszczowej o takiej samej wadze. Wtedy najlepiej wykonywać pomiary obwodów ciała.

Zadbaj o odpowiednią dietę

 Jak schudnąć? Co jeść i kiedy? Jak dobrać odpowiednie dla siebie posiłki? Czego unikać?

  • nie zapominaj o śniadaniu,
  • spożywaj 4-5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny,
  • nie podjadaj pomiędzy posiłkami,
  • każdy posiłek powinien być złożony z białka, warzyw i złożynych węglowodanów (które stanowią po 1/3 posiłku),
  • wybieraj zdrową żywność i produkty nieprzetworzone,
  • nie jedz podrobów, tłustych serów, mięsa wieprzowego,
  • unikaj słodyczy i słodkich napojów,
  • unikaj fast-foodów i gotowych dań „z torebki”,
  • unikaj smażenia i duszenia z tłuszczem,
  • staraj się przygotowywać zdrowe potrawy np. gotuj na parze, duś bez dodatku tłuszczu, przygotowuj dania w piekarniku,
  • produkty mączne zastępuj warzywami,
  • unikaj słodzenia herbaty i kawy,
  • jedz powoli i odchodź od stału z lekkim niedosytem, ponieważ dopiero po 20 minutach od rozpoczęcia posiłku sygnał o sytości dociera do mózgu,
  • jedz na mniejszych talerzach, ponieważ korzystając z dużego talerza będziesz miała poczucie, że masz na nim niewiele jedzenia. Poza tym, na dużym talerzu można zawsze położyć więcej, niż potrzebujemy,
  • pamiętaj o aktywności fizycznej przynajmniej 3 razy w tygodniu po 1,5 godziny (lub codziennie po 40 minut).

Na rynku pojawiają się również suplementy diety wspierające odchudzanie. Ostatnio dowiedziałam się również o sprayach stosowanych na ciało, a nawet pod język i o napojach przygotowanych z myślą o pozbyciu się zbędnych kilogramów. Pamiętaj, że informacje dotyczące takich produktów warto sprawdzić – recenzje znajdziecie na stronie recenzjeproduktu.com.

jak schudnąćĆwiczenia fizyczne

Jak schudnąć? Zdrową dietę warto połączyć z wysiłkiem fizycznym. Dzięki ćwiczeniom, nie tylko regulujemy przemianę materii ale także poprawiamy wygląd sylwetki, kondycję i samopoczucie. Warto wybrać ćwiczenia Cardio, które pomagają w spalaniu tkanki tłuszczowej, angażują układ oddechowy i krwionośny oraz  poprawiają wytrzymałość organizmu. Jeśli brakuje Ci motywacji, możesz zapisać się na siłownię i chodzić na wybrane przez Ciebie zajęcia grupowe – razem zawsze raźniej! W artykule: Jak zacząć ćwiczyć? Wybierz sport odpowiedni dla siebie znajdziecie więcej porad na temat tego, jak zacząć ćwiczyć i jaki sport wybrać, oraz dostaniecie odpowiednią dawkę motywacji.

Pozytywne nastawienie

Pozytywne nastawienie jest bardzo ważne, jeśli chodzi o odchudzanie. Jeśli zastanawiasz się jak schudnąć i wydaje Ci się, że diety i ćwiczenia fizyczne nie mają sensu bo „i tak nie zrzucisz zbędnych kilogramów” lub raz jesteś na diecie a raz nie a później denerwujesz się, bo nie widać efektów – to znak, że koniecznie musisz zmienić swoje myślenie. Popadasz w stany, kiedy chcesz zrzucić zbędne kilogramy  „już” i ćwiczysz do upadłego, robisz głodówki a później sfrustrowana zaczynasz się objadać? Ciągle zadajesz sobie pytanie „jak schudnąć”? Wydaje Ci się, że kilogramy za wolno ubywają? Weź pod uwagę, że jeśli chcesz odchudzać się zdrowo, bez szkód dla organizmu, powinnaś to robić stopniowo. Pamiętaj, że nie możesz schudnąć z na na dzień – ciesz się każdym zgubionym gramem! Jeśli jest Ci trudno samej się zmotywować, dołącz do grup wsparcia na facebooku, których obecnie jest mnóstwo! Możesz poszukać motywacyjnych haseł czy plakatów i porozwieszać je w pokoju, żeby każdego dnia dodawały Ci sił do działania.

jak schudnąć

Pora też ma znaczenie

Jeśli chcesz schudnąć, wybierz odpowiedni rodzaj aktywności fizycznej i porę, która będzie temu sprzyjać. Nie mam tutaj na myśli pór roku, czy dnia w tygodniu – chodzi mi o czas, w którym jesteśmy pozytywnie nastawieni, zmotywowani i pełni sił. Redukcji nie sprzyja stres czy niedosypianie. Kortyzon (hormon stresu) powoduje, że mamy większy apetyt na jedzenie słodyczy oraz tłustych potraw a tkanka tłuszczowa zaczyna odkładać się w okolicy brzucha. Ciągłe niewyspanie i stres osłabia też naszą motywację – jesteśmy już na tyle bezsilni i sflustrowani, że nie możemy się skupić na odchudzaniu, zapominamy o zdrowej diecie, w stresie podjadamy, nie mamy sił i ochoty na ćwiczenia fizyczne.

 

  • Mnie przy zrzuceniu kilku zbędnych kilogramów chyba zawsze brakuje tego pozytywnego nastawienia. Szybko się demotywuję. Niestety.